søndag, september 15, 2013

Livsnyderens velsmagende minde

For utroligt mange år siden boede jeg i Struer. 

Jeg var helt ung, og kendte overhovedet ikke byen - men en forelskelse havde landet mig i limfjordsbyen der ude vestpå. 

Det var en hyggelig by, og jeg mødte masser af søde mennesker. Jeg boede der fra 1985 til 1989. I perioden arbejdede jeg på Bang & Olufsen - faktisk indtil jeg fik ældstesønnen i 1987. Så var jeg på barsel (og arbejdsløs i et halvt år) indtil jeg startede på EDB-skolen i Skive i 1988. 

Kærligheden holdt ikke, og i slutningen af 1989 flyttede jeg til Skive. 

Og siden har jeg faktisk ikke været tilbage i Struer. I mange år havde jeg slet ikke lyst. Nok fordi byen var arnestedet for mit første store personlige nederlag - nemlig det kuldsejlede forhold, der oprindelig bragte mig dertil.

Facebook har bragt mig i kontakt med et par tidligere kolleger fra byen, og det er sjovt at vide de er der endnu. 

Noget af det, jeg husker allerbedst var de sjove fredage på aftenholdet i B&O. Om fredagen skulle vi gøre maskinerne rene og rydde op, og det medførte altid en masse fis og ballade. Jeg husker fx. en morsom tradition med at køre hinanden rundt i VILDSKAB i nogle store trækasser med hjul under. Kasserne stod ved nogle store maskiner og opsamlede papiraffald fra ruller med elektriske komponenter.

En pige som hed Lotte fik jeg engang kørt ud foran et hold fine besøgende, som var på rundvisning en aften ... jeg gav kassen et godt skub og den trillede lige forbi de forundrede gæster - mens hun smilede undskyldende og jeg gemte mig storgrinende bag et eller andet.

Jeg tror også det var en fredag, vi fik den geniale ide at fylde lommerne på vores arbejdsleders jakke med indholdet af de der små mølkugleposer som lå ved de elektriske komponenter, når man pakkede dem ud. Og dengang vi med en injektionssprøjte fyldte skumgummipuden på hans stol med vand - man kunne ikke se det, men da han satte sig blev han noget fugtig bagi.

Det var hyggeligt og skægt, og fredag aften fik vi også altid mad fra den lokale grillbar - Grill-Pubben. Jeg skulle næsten altid have pindebøf. Oksekødsterninger stegt og godt krydrede, med pommes frites og et pølsebrød, og med kold bernaisecreme. UHM det var godt!

Jeg har ikke fået det siden jeg flyttede, men jeg kan stadig huske duften og smagen. Det hed pindebøf fordi man spiste det med en spids træpind. Og det var det store hit sådan en fredag aften.

Fredag aften endte vi også af og til med at snuppe en enkelt øl på Pingvinen nede på Søndergade.

Pingvinen ligger der endnu, ved jeg - og nu er det her, man kan få pindebøf.

En dag skal jeg til Struer igen. Gæt hvad jeg skal have til frokost, den dag :-)

Ingen kommentarer: