torsdag, februar 09, 2012

Livsnydertorsdag

Når torsdag aften oprinder i den Livsnyderske husstand, kan jeg mærke en særlig stemning brede sig i min krop.


Det er ikke weekend, men næsten.


For hvis det overhovedet er muligt, arbejder jeg hjemme fredag. Helst uden møder, så jeg kan blive i mit hjemmekontor og arbejde i ro, mag og joggingbukser.


Eller ... det er faktisk ikke så tit jeg rent faktisk tilbringer hele min fredag med hængerøv og løse knæ, men ihvertfald i en tilstand af afslappethed i tøjet, og som regel uden mascara og andet facadearbejde. Og så har jeg arbejdsro. Der er tit en række opgaver, jeg har gemt til fredagen - opgaver, som kræver lidt fordybelse og fokus. Og så de ting, jeg ikke lige når de første dage i ugen.


Helt uforstyrret er jeg dog ikke. Min arbejdstelefon er stillet om til min mobil, men jeg bliver sjældent kimet ned på arbejde. Jeg læser naturligvis emails, og gutterne (og gut-inden) i teamet kan nå mig via Sametime, som er et messenger-lignende chatværktøj.


Har jeg RIGTIG travlt, kan jeg sætte min status på chatten til "Må ikke forstyrres". Og nogen gange får jeg da også nået alt det, jeg havde planlagt og mere til. Andre gange tænker jeg hvor søren den fredag blev af - for så var der lige en fejlrapport jeg skulle grave i, et nyopdukket problem jeg skulle tage stilling til, og et møde der skulle arrangeres.


Min fredag er ihvertfald rigtig meget anderledes end ugens første fire arbejdsdage. Der er jo også den der smag af snarlig weekend i luften, for uanset hvor højt jeg elsker mit job, så elsker jeg min fritid endnu højere. Og jeg mærker altså allerede den der for-weekend-glæde torsdag aften, for jeg ved jeg ikke behøver holde så stramt på min sengetid.


For jeg kan nemlig sove LÆNGE fredag morgen - helt til 6.30 - og jeg skal ikke stå op alene i det mørke hus, gå ned og lave min kaffe og tage min morgen-ostemad med ud i bilen og køre mod Silkeborg, efter at have låst hoveddøren ind til min sovende mand og søn.
Tværtimod skal jeg stå op sammen med min mand - som ofte vækker mig med et kærligt morgenkram - og spise morgenmad og drikke kaffe, mens jeg sludrer med ham og med min nyopstandne, lidt søvnige men yderst sociale og fremkommelige teenagesøn. Vi nyder alle at jeg er hjemme fredag morgen.


De tidlige morgener er prisen jeg betaler for at kunne være hjemme til normal tid om eftermiddagen, og jeg gør det jo gerne. Der er ingen der brokker sig - hverken mig, Bruno eller Kristian - men hvor er det hyggeligt med det morgenbord, som vi har holdt fast i så mange år.


Imorgen er en god fredag - helt uden møder. Måske kan jeg endda lave den en lille smule kort, og holde tidligt fyraften.


Lige nu vil jeg bare nyde at det er torsdag aften!

Ingen kommentarer: