lørdag, februar 19, 2011

Livsnyderen advarer om pinjekerner!!

Igår da jeg spiste frokost oplevede jeg noget sært. Den sandwich, jeg spiste (med kylling og bacon) smagte mega underligt. En sær, bitter bismag - men den lugtede fint, og var frisksmurt.

Lidt efter tog jeg en banan, for jeg tænkte jeg skulle have den sære smag væk - og bananen smagte ... bittert. Så prøvede jeg en karamel, og et stykke brød ... uanset hvad jeg spiste eller drak, så smagte det bittert, lidt ligesom når man får et glas hvidvin eller juice efter man har børstet tænder.

Puha!

Da smagen stadig var der i morges, begyndte jeg at undre mig over hvad pokker det kunne være. Kunne det være det tandarbejde, som jeg har siddende midlertidigt i munden, som var begyndt at afgive et eller andet?

Når man nu er mig, er svaret lige ved hånden ... eller rettere, for enden af fingrene. Jeg klappede Albert op (min mac) og gik ind på netdoktor.dk. OG til min store glæde fandt jeg faktisk løsningen på, hvorfor maden ikke smager godt for øjeblikket.

Pinjekerner.

I onsdags kom bonussøn Lasse på visit, og vi lavede italienske kyllingruller med parmaskinke og mozzarella, og dertil salat - og pasta med grøn pesto.

Pestoen var hjemmelavet. Jeg havde ude i Føtex stået ved hylden med pinjekerner og overvejet om jeg skulle vælge de sædvanlige, eller jeg skulle prøve de økologiske, som lige kostede et par kroner mere. Det kunne jo være de smagte bedre.......

.....så jeg drog hjem med en pose små, økologiske pinjekerner produceret i Kina. Og det gør jeg aldrig, aldrig mere. For den bitre smag skyldes sandsynligvis disse pinjekerner - det er et fænomen som kaldes "pine mouth" eller "pinjemund" på dansk, og det kommer ofte 1-3 dage efter man har indtaget små pinjekerner - ofte fra Kina. Det kan vare op til 3-4 uger, men jeg håber sørme det klinger af snart!!

Til alle jer andre: LAD VÆRE AT KØBE DE SMÅ PINJEKERNER!!! Forestil jer at selv chokolade og rødvin smager grimt. Det er ingen spøg.

Nå - - jeg har en plasticbeholder med hjemmelavet pesto jeg skal hen og ha' smidt i skraldespanden.

4 kommentarer:

Morten sagde ...

Wow, den effekt havde jeg aldrig hørt om før nu, vildt nok!

Held og lykke med at genvinde smagsløgene, Liselotte ;o)

Therese sagde ...

Åh nej, stakkel. Jeg kan huske fænomenet var meget i medierne sidste år, det var de økologiske fra Urtekram, mener jeg. Æv !! Håber det snart klinger af.

(ps. dine captcha-ord er lidt små lumre, nu skal jeg fx. skrive piketsu(g) ) Ha ha :-D

Anonym sagde ...

Uh ha, det lyder ikke særlig rart. Har du aldrig været særlig gode venner med de små kinesiske udgaver af pinjekerner, men sikke noget at at smager dårligt....

Mange hilsner
Birthe

Lizelotte sagde ...

Det er møgirriterende - men jeg var faktisk lidt lettet over at finde ud af, at der ikke var noget værre galt end at jeg havde "pinjemund"... :)

Fnis Therese, jeg finder altså ikke selv på dem ... det er Blogger der er smålummer ;o)