søndag, oktober 24, 2010

Livsnyderen ser Luksusfælden

Efter at have siddet sammen med min husbond og lagt budget for 2011, var det lidt pudsigt at jeg kom til at tænde for TV - og så var det Luksusfælden, der tonede frem.

Jeg kan godt lide at se det engang imellem. Især fordi jeg godt kan lide Mette Reissmann ... hun har en god og sober måde at håndtere folk på, og så har jeg faktisk mødt hende og talt med hende, da hun for mange år siden arbejdede i finanssektoren ... jeg tror det var i Lokale Pengeinstitutter, hvor hun var juridisk konsulent.

Til gengæld kan jeg få helt ondt i hovedet af at rykke mig i håret og slå mig for panden - - for det er utroligt, hvor langt ude af kontakt med virkeligheden, folk kan være. Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvordan man kan bringe sig i en situation hvor man månedligt bruger 8-10000 kr. mere hver måned, end de tjener.

Jeg kan godt forstå at man kan få lyst til at skide på budgetterne engang imellem, og måske købe noget, man ikke har råd til. Det er menneskeligt at ønske sig noget, især når man ser at andre har råd til det. Jeg er splittet mellem at blive dybt irriteret, og at have utroligt ondt af de mennesker, som ender med at stå skoleret foran Mette og Gustav - på landsdækkende TV.

Men ... virkelighedstjek!!! Hvis du bruger 2000 kr. hver gang du tjener 1000 kr., så ender du altså med at være økonomisk på skideren. Og hvis du lukker øjnene længe nok, så ender du et sted, hvor du ikke har ret mange valg.

OG så er vi tilbage der, hvor vi sad og lagde budget. Idag har vi pænt med penge at lægge budget med, så det er egentlig simpelt nok. Men jeg har også prøvet at være alenemor på SU, og alligevel få lagt lidt til side hver måned til uforudsete udgifter. Det giver en dejlig ro i maven at vide hvad man har at gøre med - det føles godt at have en plan at følge.

Dermed ikke sagt at jeg er et perfekt, økonomisk eksempel. Det har nogle gange rodet, men jeg har altid fået lavet virkelighedstjekket, inden jeg endte i en økonomisk sump. Der, hvor valgene er få, og vejen ud i gældfrihed er lang og ualmindelig kedelig.

Langt kedeligere end at sætte sig og få lavet det der budget. Så længe tager det jo heller ikke :-)

3 kommentarer:

Fisker & Fernández sagde ...

Jeg tror problemet er, at det er for nemt at traekke over, at faa en kassekredit, at faa et forbrugslaan - at bruge penge uden at have dem. Der er ikke de store konsekvenser fra bankens side foer end du rent faktisk staar i lort til halsen - og saa er det jo lige ved at vaere for sent at rette op paa. Det er i hvert fald mindre sjovt og ret uoverskueligt at gaa i gang med.
Desuden tror jeg ogsaa det har med status at goere - hellere skylde penge end ikke at have raad til det. Det er en aergerlig indstilling.
Sidst men ikke mindst er det vel mangel paa ansvarsfoelelse og oekonomisk sans. Det kan man kun selv goere noget ved, men det er nok ogsaa det svaereste at indroemme - specielt naar det kommer til ens oekonomi.

Lizelotte sagde ...

Jeg kan godt følge dig et stykke af vejen. Men jeg synes altså ikke det er bankens ansvar at nogen opfører sig uansvarligt med penge.

Jeg kender faktisk en del mennesker som har arbejdet som bankrådgivere - og som har prøvet at sidde og forsøge at lære kunder at styre deres økonomi. Som har brugt tid og kræfter på at hjælpe dem med at få samlet deres forbrugslån og lægge et budget så de kan få afviklet den gæld de har oparbejdet.

Og når det hele så er på plads, vender disse forgældede mennesker sig om og køber en dyr ferie til hele familien, fordi de skal fejre at NU har de styr på økonomien .... suk.

Jeg er begyndt at sige højt og larmende: "Det har jeg ikke lige råd til i denne måned, for jeg har brugt de pjattepenge jeg havde." På den måde får jeg signaleret at jeg IKKE har råd til alt, og hvis alle gjorde det, var der måske status i at beherske sig og kun bruge de penge man har, istedet for at der skal være status i at have råd til ALT...

Anna sagde ...

Uh, jeg elsker også de programmer! Jeg får altid en vild trang til at opdatere mit budget-ark bagefter, for at forsikre mig om at jeg ikke ender i samme kaos :)