tirsdag, februar 23, 2010

Dem vi elsker at hade

Medierne kammer over med Rigmor Zobel, kokain, politimetoder og meget andet.

Jeg forstår det ikke rigtigt. Hvorfor er det så uendelig interessant? Før denne sag, ville jeg ikke have kunnet koble noget ansigt på navnet, som blot ville have vakt en vag genkendelse.

Men jeg kan da godt se at det er guf for sladderbladene .... for er der noget, der kan give menigmand fråde om munden, er det da en halvadelig jetsetdame, som falder i skandaleuføret.

På den ene side tænker jeg, at hun jo nok ikke er en forfulgt uskyldighed. Politiet plejer ikke at knalde døre ind og genere folk uden grund. Og hvis damen har været i besiddelse af narkotika, og måske endda har handlet med det (det har politiet ihvertfald haft en eller anden grund til at mistænke hende for), så har jeg faktisk heller ikke voldsomt ondt af hende, fordi hun har måttet tage straffen for det.

På den anden side synes jeg ikke, at der er nogen, der har fortjent at blive hængt ud og hetzet i den grad, som det er sket for "Jetsetdronningen" aka RZ. Medier såvel som de halvhjerner, som fx. kommenterer på tv2s og EBs hjemmesider, har knaldet helt ud i det vildeste jantelovsorgie, og har svinet hende til - et sted så jeg endda en kommentator, som nævnte at straffen for narkobesiddelse i et eller andet asiatisk land var halshugning - og at DET fortjente hun!

Hvad sker der for folk?? Damen er dømt for at have købt 5 g kokain ... hun har fået en bøde for det ... og det er så det. Hun har ikke misbrugt dyr, solgt narko til børn, tortureret gamle mennesker eller tegnet Dronning Margrethe som en gris.

Men vi har set hende på Se og Hør-billeder i designertøj og med Annie Fønsby-læber og afbleget hår til diverse hofballer og teaterpremierer, og når nu vores liv begrænser sig til 37 dødssyge jobtimer om ugen, X-factor på TV om fredagen, et liv hvor højdepunktet er når ugebladet udkommer, så må vi hade hende en lille smule, og derfor gå i lykkekramper, når hun dummer sig og skvatter uelegant ned fra piedestalen.

Som nævnt har jeg ikke særlig ondt af hende. Jeg tvivler på at hun er justitsmyrdet i retssystemet, og tror på at hun nok har fortjent sin straf.

Men jeg synes det er kvalmende at se reaktionen fra visse medier, og fra helt almindelige borgere i samfundet. Og jeg håber inderligt, at den historie hun fortæller, om politi-læk og dårlig behandling er forkert.

Hele miseren får mig til at tænke: Usmageligt - og skræmmende.

2 kommentarer:

Johnnie sagde ...

Meget enig, hele vejen.

Der var engang hvor der var klare skel mellem sladderblade og seriøse medier. Engang hvor der var klare skel mellem nyheder og underholdning. Nu er fokus i stedet på at der er salg i at dyrke den billige forargelse.

Jeg er ikke i tvivl om at medierne har set masser af klik på hvad som helst de kunne finde på at skrive om RZ's udskejelser. Mange flere end på nyheder om ting af betydning. Demokrati i praksis. :-(

Lizelotte sagde ...

... laveste fællesnævner, Johnnie... :-(