torsdag, september 25, 2008

Space: 1999

Da jeg kun var en lille tøs med skrammede knæ og umuligt hår, og der kun var EN tv-kanal ("Fjernsynet" - som i "Så du udsendelsen om xx i FJERNSYNET igår") - blev jeg vakt for sci-fi af en helt fantastisk serie, som hed "Månebase Alpha" - på engelsk "Space: 1999".



Jeg sad uge efter uge, med øjne så store som thekopper, og så hvordan månebase-commanderen med det faste blik og den firkantede kæbe, den rare professor-type og den dygtige damelæge (som lignede Ingrid fra Ingrid og Lillebror) klarede sig igennem alverdens (eller al-rummets) strabadser, på en måne som ved en uforudset eksplosion havde revet sig løs fra sin bane om jorden, og nu sejlede afsted ud i verdensrummet med ca. 300 sjæle ombord.

Der var lumske jord-lignende verdener, som slet ikke var hvad de gav sig ud for, der var sorte huller, og der var mærkelige eksistenser.

Det var gode sager for en lille pige med en hyperaktiv fantasi - som hidtil ikke var blevet udsat for noget mere dramatisk og udfordrende end "Præriens skrappe drenge" og "Olsenbanden".


Lige for tiden ser jeg "Space: 1999" igen. Jeg har lånt den på DVD af en anden nørde-pige - en kollega, som også har trådt sine barne-rumstøvler i denne serie.

Drengene på arbejde rå-griner af mig. De synes at Space, Star Trek og lign. er grinagtigt og arkaisk og primitivt. Men de var jo heller ikke engang tænkt på, dengang jeg sad der og så de første afsnit, tilbage i midt 70'erne. For mig er det en herlig rejse tilbage i tiden. Og jeg kan godt se at plottet er tyndt og effekterne grinagtige efter dagens standard - men jeg nyder at gense mine helte og -heltinder, og genkende episoder, som gjorde så dybt indtryk på mig, at jeg aldrig har glemt dem.

Og der er heldigvis 6 DVD-skiver med 4 afsnit på hver :-)

4 kommentarer:

Hanne sagde ...

nåååøøøjjjj!1 Hvem er den kollega jeg skal fedte for. Gider du gøde lidt for mig. jeg har alle Startrek filmene at bytte med!
Send mig en mail :-)

Tina - omme i London sagde ...

Ok, saa kommer jeg, som STOR Maanebase Alpha og Martin Landau fan, lige med historien over alle historier...

Jeg var til foedselsdagsfest hos en veninde. En af hendes venner, Tom, som hun tit havde snakket om, var der ogsaa og vi kom til at snakke sammen. Han fortalte at han var film producer og vi snakkede saa selvfoelgelig om film og hvilke film vi kunne lide, hvilken genre etc. Han fortalte om nogle af de film han havde lavet og da snakken faldt paa Sci-Fi naevnte jeg selvfoelglig Space 1999 og om hvor meget jeg elskede den serie. Han smilede, men sagde ikke et suk, og det var foerst da jeg gik hjem og tjekkede paa imdb.com at jeg fik oeje paa hans navn som instruktoeren! Helt aerligt - how cool is that?

Lizelotte sagde ...

ÅÅååååååh Tina - må jeg røre ved dig??

TOP sejt!!!!

Tina - omme i London sagde ...

He he - vel maa du saa. Jeg ser af og til et afsnit paa en eller anden satellitkanal, klokken midt om natten. Lloyd ryster paa hovedet af mig, men jeg synes stadig det er fedt! :)