tirsdag, februar 05, 2008

LSJ står da for Liselotte Hausgaard

Jeg var en rødkindet, håbefuld 25-årig, da jeg startede min karriere her hos Bankdata.

Det er så mange år siden, at
* vi kun boede på Erritsø Bytorv (Nu har vi bredt os, så vi også sidder på Østergårdsvej og Teknikervej)
* man fik en nøgle, og kunne derved låse sig ind af personaleindgangen (der var én indgang ud over hovedindgangen ... jaja...)
* kantinedamen kom rundt med bestilte rundstykker om morgenen
* intern post (som der var MEGET af dengang) blev lagt på dit skrivebord
* der var næsten ingen PC'er - vi brugte mest "dumme terminaler"
* stort set alle mændene havde hår
* man kendte navnet på dem, man mødte på gangen (ihvertfald når man havde været der et stykke tid)

...og sådan kunne jeg blive ved!

En ting, der IKKE er ændret, er mit elskede firmas forhold til trebogstavsforkortelser. Alt kan tilsyneladende koges ned til tre bogstaver.

Så gebyrsystemet hedder GEB, Kundeinformationssystemet hedder KIS, Valutaafregningssystemet hedder VAF osv.

Afdelinger har også tre-karakter-navne. Pt. sidder jeg i PA4 (Projektafdeling 4), og før var jeg i BSY (Basissystemer). Jeg samarbejder meget med EBS (Ebankingsystemer), og en af mine gode veninder sidder i DWH (DataWareHouse.

Så noget af det første, jeg fik udleveret i mit nye job, dengang for længe siden, var naturligvis min egen, personlige trebogstavsforkortelse: Mine initialer.
Da jeg dengang hed Liselotte Saxkjær Jespersen (mit føde-efternavn), blev det til LSJ. Og LSJ forbliver jeg, til jeg dør - selv hvis jeg går til numerolog og skifter navn til Sofie Pamjulefis Christensen.

Initialerne er kilde til mange sjove ting. F.eks. havde jeg en kollega, som hed FAR. Han svor at sige op, hvis man ansatte en MOR. Nogen af mine kolleger er med årene blevet synonyme med deres initialer - det gælder f.eks. SOA og MIP. SOA hed faktisk SØA i mange år, men så slagtede vi de danske karakterer i initial-systemet.

Og så var der jo den periode, hvor vi både havde en person og en afdeling, som begge hed KLB...

Slægtskaber opstår. Jeg føler mig faktisk ret meget i familie med BSJ og CSJ. Det var dog ret irriterende, da jeg havde en kollega som hed JSL - for vi fik konstant hinandens post. Nogen må have læst baglæns i postomdelingen.

Visse initialer bliver med årene ret ulogiske. F.eks. er min søde kollega Susanne Lund(hende med Lund+Lund) bebyrdet med initialerne SRA. Hun hed nemlig Rasmussen til efternavn, inden Henning gjorde hende til en anstændig kvinde (nåja - han giftede sig ihvertfald med hende ;-). Det er ikke lige til at gætte hendes initialer!

Og initialerne udgør faktisk en del af vores mailadresse. Vores notes-shortname, hedder det også. Jeg hedder fx. UBILSJ.

Så hvis du råber det efter mig på gaden en dag, er der en chance for, at jeg reagerer på det.

Man ved aldrig.

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hehe godt indlæg, som jeg sagtens kan nikke genkendende til.
Jeg valget i sin tid ikke at tage mit mellemnavn med, så jeg er SPE. Ellers ville det være SAP. Så ville vore ERP folk være gået agurk.
Ellers kan nævnes SLO, HEJ og ASS som sjove eksempler.
Og så har jeg en kollega med ADM. Spørg om han får meget spammails? adm@xxx.dk? :D

Lizelotte sagde ...

Tihi ... godt jeg ikke hedder ASS ... eller GAY .... fnis...

Simon, indlægget kunne have været dobbelt så langt ... nemt ... men det ved du garanteret alt om!

Anonym sagde ...

Helt sikkert. Men vi har jo kun det sjov som ASS sidder på...eller... ;)

Bruno sagde ...

Jeg arbejder jo i et lille firma (ihvertfald den Danske afd.) så vi kan normalt nøjes med to initialer.
Men alligevel går det jo galt selvom vi kun er nitten ansatte.
Da jeg blev ansat for snart sytten år siden fik jeg initialforkortelsen BR. Da jeg jo hedder Bruno Hausgaard burde det have været BH, men sådan en var der sørme i forvejen, så gode råd blev dyre i den lile IT afd.

Det blev jo som bekendt så til BR i stedet for, og så skulle det problem jo være løst. Vi har så senere fået et nyt CRM system som af en eller anden grund ikke kan klare at jeg hedder BR, så der er jeg så kommet til at hedde BH1.

Det er ikek så let, så måske skulle vi have startet med tre initialer også :-)

Anonym sagde ...

Tja det hele starter med TAP, derefter PAT, for til sidst at ende med ATP ;-)