onsdag, august 23, 2006

Det med banken

Vi har en fornuftig økonomi.

Bruger ikke mere end vi tjener, og køber ikke noget, vi ikke har penge til.
Vi har begge faste jobs, og i forhold til en kassedame eller en bistandsklient er vi ganske velhavende.

Alligevel gibber det i mig, når min bankdame ringer til mig.

Ikke fordi hun nogensinde har skældt mig ud - men jeg har det med banker, som nogen mennesker har det med tandlæger og politifolk. Jeg er simpelthen lidt bange for dem.

I dag ringede hun, og jeg blev helt nervøs. Lavede en hurtig gang hovedregning på stedet - gad vide hvordan lønkontoen har det her den 23.? (Den BURDE være ok, sagde summeringen)

Og så ville hun bare høre, om det ikke var på tide, at vi fik omvurderet vores hus, og evt. set på, om lånene skulle lægges om. Og om vi måske manglede penge til at lave noget ved huset eller andet - for så ku' vi jo låne.

Det piner hende åbenbart, at jeg ikke har noget billån ... men min bil er af ældre model og købt brugt. Om end i rigtig god stand.

Men igen fik jeg en omvendt Pavlov-reaktion på min i øvrigt søde og venlige bankdame, som har vogtet min økonomi de sidste 15 år ... besynderligt!

Når nu hun stort set altid ringer for at sælge mig noget...

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

det var da dejligt, at der ikke var noget med jeres økonomi :) Til gæld frygter jeg nu, at det bliver min tur til at besøge banken rimeligt meget de næste 10 år *G*

Lizelotte sagde ...

Christina, vi har ret meget styr på det - det er derfor, det er sådan en mystisk reaktion :o)

Nåh, du plejer jo nok at kunne finde ud af ikke at bruge mere end du har, så mon det går så galt?

Anonym sagde ...

Lizelotte - du er en rigtig dårlig bankkunde!
Så er vi jo nogen, der er GODE kunder - min bankrådgiver har aldrig ringet og spurgt, om jeg ikke ville låne nogle flere penge!!
Jeg kan godt kende din reaktion - når jeg kommer ind i banken, er jeg sikker på ALLE de ansatte kigger op, og tænker "Aha - det er hende Helle der, der har så-og-så lidt tilbage på kontoen, her den 23. - og et billån på så-og-så mange penge"...
Heldigvis har de ansatte nok i virkeligheden bedre ting at tage sig til .. :-)

Lizelotte sagde ...

Ha - Helle og Therese, det er dejligt at der er andre, der har det på samme måde :o)

Anonym sagde ...

Tja.. Når jeg engang får mig et job, skal der sikkert lånes penge til en større lejlighed og mere til :) Men vil ikke tænke på det, nyder det som det er nu, dog har det været lidt svært de sidste to måneder, da jeg jo har været på ferie og brugt en masse penge på, samt en ny barbær :)